Khamis, 10 Disember 2015

gelombang otak.

Kereta EEG


Arena kereta yang dipandu automatik semakin hari semakin menarik minat ramai pengeluar kenderaan dan juga syarikat teknologi seluruh dunia. Terkini, di China, pengkaji memperlihatkan gabungan pemanduan automatik dengan kawalan menggunakan gelombang otak.


Projek ini diperlihatkan oleh Nankai University, dan dilihat lebih ditujukan kepada mereka dengan kelainan upaya untuk memandu kenderaan tanpa masalah. Perkara ini dijayakan dengan menggunakan gelombang EEG (electroencephalogram) yang dikeluarkan daripada otak.
Antara perkara yang boleh dikawal adalah termasuk memandu ke hadapan, kebelakang, memberhentikan kenderaan, membuka pintu, dan mengunci pintu. Untuk mengawalnya, pengguna akan diperlukan menggunakan memakai sebuah peranti khas di kepala.
Buat masa ini, ia hanya sekadar kajian dalam universiti sahaja, dan masih tiada sebarang perancangan untuk menjual teknologi berkenaan, atau memasarkannya.



PERHATIAN: "Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan dan dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan dan kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada kami di kitabantaiinfo [at] gmail [dot] com"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan