Ahad, 13 November 2016

hospital

Dianggarkan sebanyak 75 pe­ratus daripada 31 juta penduduk negara ini memilih hospital kerajaan bagi mendapatkan rawatan berbanding hanya 25 peratus yang memilih hospital swasta.
Ketika ini Malaysia mempunyai 143 buah hospital kerajaan de­ngan 41,389 buah katil manakala 183 buah hospital swasta dengan 12,000 katil.

Selasa, 8 November 2016

Kiraan harga Petrol /Diesel

Cara Pengiraan Harga Petrol

Sebelum ini saya ada menulis cara pengiraan harga petrol dalam Bahasa Inggeris di sini.

Di atas permintaan ramai, saya akan menulis pengiraan harga petrol mengikut mekanisma apungan terkawal yang ditetapkan kerajaan dalam Bahasa Melayu supaya lebih ramai dapat mengetahui dan memahami bagaimana kerajaan menetapkan harga petrol setiap bulan.

Selepas kejatuhan minyak mendadak pada pertengahan 2014 dari sekitar $110 setiap tong kepada $40 setong, kerajaan membuat keputusan untuk tidak lagi memberi subsidi ke atas jualan petrol dan diesel di stesen-stesen minyak.

Sebelum itu kerajaan menetapkan harga jualan runcit petrol dan diesel di pam-pam minyak pada harga tetap dan tidak berubah mengikut harga minyak antarabangsa.

Selepas November 2014 kerajaan menetapkan bahawa harga runcit petrol dan diesel akan berubah setiap bulan mengikut harga pasaran minyak antarabangsa sebelumnya. 

Bererti harga petrol dan diesel akan berubah setiap akhir bulan; jika harga minyak antarabangsa naik pada bulan sebelumnya, harga runcit petrol dan diesel akan naik juga dan jika harga minyak antarabangsa turun pada bulan sebelumnya, harga runcit petrol dan diesel akan turun.

Saya akan menerangkan bagaimana harga RON95 ditetapkan setiap bulan kerana saya percaya bahawa kebanyakan rakyat Malaysia menggunakan RON95  dan saya juga percaya bahawa sesiapa sahaja yang mampu mengisi tangki kenderaan mereka dengan RON97 tidak risau tentang perubahan harga petrol setiap bulan.

Harga runcit petrol dan diesel di Malaysia ditetapkan menggunakan mekanisme yang dipanggil Automatic Pricing Mechanism (APM) yang digunakan oleh kerajaan sejak 1983:
Mekanisme Penetapan Harga Runcit Petrol dan Diesel di Malaysia

Ada 6 komponen dibawah APM yang perlu dikira sebelum kerajaan menetapkan harga RON95 bagi sesuatu bulan iaitu kos produk, kadar tukaran matawang asing Ringgit - US Dollar, alpha, kos operasi, margin syarikat minyak dan margin pengusaha stesen minyak.

Kos Produk adalah harga minyak yang telah diproses daripada minyak mentah iaitu produk petroleum seperti petrol yang diisi di dalam tangki minyak kenderaan anda. Di Malaysia (dan kebanyakan negara Asia lain) kita menggunakan penanda aras dari Singapore yang dipanggil Means of Platts Singapore (MOPS) untuk mengira harga RON95 setiap bulan. Data MOPS diterbitkan setiap hari oleh syarikat pengeluar data McGraw Hill dan hanya boleh diakses oleh sesiapa yang melanggan sahaja.

Tukaran matawang asing adalah kadar tukaran antara Ringgit Malaysia dan US Dollar (USD/MYR) untuk menukar harga MOPS dalam USD kepada Ringgit. Saya tidak pasti kerajaan menggunakan kadar tukaran yang mana satu tetapi saya menggunakan kadar tukaran yang tercatat di dalam laman webBank Negara Malaysia setiap hari.

Alpha adalah perbezaan di antara harga MOPS yang diterbitkan dan harga sebenar produk RON95 yang dibeli syarikat minyak yang ditetapkan pada kadar 5 sen setiap liter.

Kos Operasi termasuk kos pengangkutan dan pemasaran syarikat minyak yang ditetapkan pada 9.54 sen setiap liter.

Margin Keuntungan Syarikat Minyak ditetapkan pada 5 sen setiap liter.

Margin Keuntungan Pengusaha Stesen Minyak dijamin dan ditetapkan pada 12.19 sen setiap liter.

Kos produk dan kadar tukaran USD-MYR adalah kos berubah-ubah yang berubah setiap hari mengikut pasaran manakala alpha, kos operasi, margin syarikat minyak dan pengusaha stesen minyak adalah kos tetap yang ditetapkan kerajaan.

Jumlah kos tetap = Alpha (5 sen) + Kos Operasi (9.54 sen) + Margin Keuntungan Syarikat Minyak (5 sen) + Margin Keuntungan Pengusaha Stesen Minyak (12.19 sen) = 31.73 sen setiap liter = 32 sen (selepas dibundarkan).

Harga MOPS95 pada 31 Oktober 2016 = $62.028 setiap tong dan kadar tukaran USD-MYR = 4.1960.

Pertama kita perlu menukar harga MOPS95 daripada USD/tong kepada Ringgit/liter; 1 tong minyak = 158.99 liter.

MOPS95 setiap liter = 62.028/158.99 = $0.39

Kemudian kita menukar MOPS95 seliter dalam USD kepada Ringgit Malaysia = 0.39 * 4.1960 = RM1.64 (dibundarkan).

Akhirnya kita tambahkan kos tetap 32 sen yang ditetapkan kerajaan untuk mendapatkan harga akhir RON95 pada 31 Oktober 2016:

RON95 seliter =  RM1.64 + RM0.32 = RM1.96 

Harga RON95 seliter pada 31 Oktober 2016 adalah RM1.96 manakala harga runcit RON95 yang ditetapkan kerajaan bagi Oktober adalah RM1.80 bererti harga runcit yang kita bayar adalah lebih rendah daripada harga sebenar RON95 di dalam pasaran.

Bagi bulan November, kerajaan menaikkan harga RON95 sebanyak 15 sen kepada RM1.95 seliter daripada RM1.80 bagi bulan Oktober.

Bagaimana kerajaan membuat pengiraan dan menetapkan bahawa harga RON95 dinaikkan sebanyak 15 sen?

Di bawah mekanisme apungan terkawal, kerajaan menetapkan harga petrol dan diesel SETIAP bulan mengikut purata harga bulan sebelumnya.

Harga RON95 setiap hari sepanjang bulan akan dikira dan dibahagikan kepada hari yang terdapat dalam bulan tersebut (tidak termasuk Sabtu, Ahad dan cuti umum).

Oleh kerana data MOPS tidak diterbitkan untuk orang awam dan hanya tersedia untuk mereka yang melanggan sahaja, saya akan melampirkan harga MOPS95 (dapat dari keluarga) untuk tujuan menunjukkan bagaimana kerajaan mengira dan menetapkan harga minyak setiap bulan.

Walaubagaimanapun jika anda ingin memantau pergerakan MOPS95 anda boleh ke laman web Australian Institute of Petroleumyang menunjukkan carta pergerakan MOPS95 (tiada harga spesifik cuma pergerakan harga).

Di bawah adalah harga MOPS95 dan RON95 yang sudah pun dikira untuk anda semua bagi Ogos 2016:

Harga MOPS95 dan RON95, Ogos 2016

Seperti yang anda boleh lihat harga runcit RON95 ditetapkan pada RM1.75 seliter dan pada hujung bulan Ogos purata harga RON95 adalah RM1.69 seliter.

Pada 31 Ogos 2016 kerajaan menetapkan harga RON95 bagi bulan September pada RM1.70 iaitu turun 5 sen seliter bersesuaian dengan purata harga RON95 bulan Ogos iaitu RM1.69 seliter. 

Mari kita lihat harga MOPS95 dan RON95 sepanjang September 2016 dan mengapa kerajaan meningkat harga RON95 sebanyak 10 sen pada 30 September 2016:

Harga MOPS95 dan RON95, September 2016

Purata harga RON95 bagi bulan September 2016 adalah RM1.82 seliter jika dibandingkan dengan harga runcit RM1.70 liter yang ditetapkan kerajaan pada 31 Ogos 2016.

Pada 30 September 2016 kerajaan menetapkan harga RON95 pada RM1.80 seliter naik sejumlah 10 sen seliter bersesuaian dengan purata harga RON95 September iaitu RM1.82 seliter.

Akhir sekali mari kita lihat harga MOPS95 dan RON95 sepanjang bulan Oktober dan memahami kenapa kerajaan menaikkan harga RON95 sebanyak 15 sen seliter beberapa hari yang lepas:

Harga MOPS95 dan RON95, Oktober 2016

Purata harga RON95 bagi September 2016 adalah RM1.98/liter berbanding RM1.80 harga runcit yang ditetapkan kerajaan pada 30 September 2016.

Sekali lagi bersesuaian dengan purata harga bulan sebelumnya (RM1.98) kerajaan menaikkan harga RON95 sebanyak 15 sen daripada RM1.80 bagi bulan ini (November).

Dengan pengiraan di atas saya harap semakin banyak yang membaca tulisan saya akan faham bagaimana kerajaan menetapkan harga minyak setiap bulan.

Jika ada yang mengatakan bahawa Malaysia adalah negara pengeluar dan pengeksport minyak dan kerajaan harus memberi subsidi petrol dan diesel kepada rakyat Malaysia, mereka perlu mengetahui bahawa Malaysia hanyalah pengeskport bersih minyak mentah (eksport lebih daripada import) dan Malaysia adalah pengimport bersih produk petroleum yang telah diproses (import lebih daripada eksport).

Bermaksud penggunaan petrol, diesel, kerosene dan pelbagai produk petroleum di Malaysia adalah lebih daripada pengeluaran yang dibuat Malaysia:


Eksport dan Import Minyak Mentah dan Produk Petroleum: METS Online

Lagipun Malaysia hanyalah pengeluar petroleum ke-25 terbesar di dunia yang mengeluarkan minyak 740 ribu tong setiap hari berbanding Saudi (11.9 juta tong sehari), UAE (3.4 juta tong sehari) dan Qatar (2 juta tong sehari).

Setiap bulan bila kerajaan menetapkan harga petrol dan diesel pasti ada yang akan menggunakan carta minyak mentah WTI iaitu minyak mentah yang digunakan sebagai penanda aras harga minyak di Amerika Syarikat walaupun penggunaan carta WTI adalah tidak tepat.

Faktor penentuan harga minyak bergantung kepada kos berubah-ubah seperti harga kos produk MOPS dan juga kos tetap yang saya terangkan di atas.

Kita juga mesti ingat bahawa selain faktor harga minyak mentah, tukaran matawang asing juga menjadi faktor ke atas pengiraan harga minyak setiap bulan.

Walaubagaimanapun bulan lepas, harga minyak dinaikkan sebanyak 15 sen bukanlah kerana Ringgit yang jatuh tetapi kerana harga kos produk MOPS95 yang secara puratanya meningkat.

Di dalam Facebook saya ada menjawab tentang kenyataan YB Rafizi Ramli bahawa harga RON95 dinaikkan 15 sen kerana Ringgit yang jatuh.

Saya harap dengan tulisan saya sedikit sebanyak dapat membantu anda semua memahami bagaimana kerajaan menetapkan harga petrol dan diesel setiap hujung bulan.

Setiap hujung bulan boleh lah kita bersedia dan tidak terkejut dengan kenaikan atau penurunan harga petrol dan diesel yang ditetapkan kerajaan.

Jumaat, 14 Oktober 2016

Tuntut hutang dengan Mahkamah

Satu lagi kes yang selalu di tanya kepada saya adalah berkaitan tuntutan hutang yang jumlahnya kurang dari RM5000.00 Kebiasaannya hutang antara kawan-kawan dan saudara mara.

Kadang bagi tangan saja, tiada bukti apa-apa, mungkin ada saksi mata yang nampak serahan duit berlaku.

Ok, jika anda individu (syarikat lain), yang ingin menuntut hutang kurang dari jumlah RM5,000 secara saman mahkamah, anda tidak boleh menggunakan perkhidmatan peguam.

Anda boleh saman dia secara persendirian. Caranya:

1. Pergilah ke mana-mana Mahkamah Majistret terdekat dengan rumah anda.

2. Cari kaunter pertanyaan mahkamah

3. Kalau kerani tu baru lepas make-up, tunggu dia selfie dulu

4. Selepas itu baru tanya dia “Cik adik, kat mana saya boleh dapatkan borang SAMAN TUNTUTAN KECIL?”

5. Selepas itu isi borang itu dan ikutlah arahan pada borang itu.

6. Selepas itu daftarkan borang dengan membayar RM 30

7. Selepas itu poskan salinan saman itu pada sepupu anda tersebut (jangan viral di Facebook pula). Pos daftar tahu, untuk membuktikan saman telah diposkan

8. Selepas itu tunggu tarikh perbicaraan.

9. Selepas itu masa hari perbicaraan, cakap depan Majistret macam ini:

“Dengan izin tuan, saya dah failkan saman tuntutan kecil ini pada sekian-sekian hari bulan dan saman tu telah diposkan kepada defendan pada sekian-sekian hari bulan. Hari ni, defendan tak hadir maka saya memohon penghakiman ke atas defendan”

10. Majistret sebelum bagi penghakiman akan minta pengesahan kad pengenalan, bank-in slip atau akuan pemberian wang secara serahan tangan.

11. Lepas tu Majistret akan jatuhkan tukul besi kata okay, PENGHAKIMAN INGKAR DIBERIKAN!

12. Kalau defendan hadir pun lagi cantik, Majistret akan sekolahkan dia dulu sebelum ketuk tukul itu atas kepala dia

SEKIAN TERIMA KASIH.

Selasa, 11 Oktober 2016

Hutang dan Blacklist

Datinaishah posted on 24-10-2014 06:55 PM
Tank u.. Satu solan nak Tanya.. Adakah saya leh lepas sebab saya ni penjamin 16 taun Sudah.. Pemin ...

Kalau hutang tu dah lebih 10 tahun,biasanya dah blh dianggap hutang lapuk, biasanya bank takkan ambil kira lagi sebagai hutang tertunggak.. Tapi tak taula kalau bank masih tak tutup kes dan akaun pinjaman tu sbb tempoh pinjaman masih ada.. Bank rakyat dulu blh bg pinjaman selama 20 tahun kan.. Ni utk pinjaman peribadi laa..

utk rekod blacklist, blh check ctos samada ke kaunter di pejabat ctos atau dengam cara online (selfcheck), anda juga blh jgk check dgn insolvensi,byr rm12 samada di myeg atau ke kaunter.. Rekod ccris,hya blh disemak oleh pihak bank,tp saya x pasti smada kita sendiri blh tya bank negara atau tak utk mengetahui rekod kita..cubalah tanya..

Hutang tu rm14 ribu sahaja, tak sampai rm30 ribu keatas, jd, kes ni x boleh dijatuhkan sbagai kes bangkrap.. Soal anda dihubungi oleh lawyer melalui telefon utk sita barang, setahu saya, pihak lawyer hya akan hntr surat notis atas arahan client dia (iaitu bank).. Itupun biasanya selepas beberapa surat tuntutan byrn oleh bank dihantar kpd peminjam, bila peminjam ingkar, surat dr lawyer menyusul.. 

pihak bank dan pihak lawyer buknlah org yg brtggungjawab utk sita brg atau rumah atau harta anda.. Melainkan atas arahan mahkamah,itupun jika anda dijatuhkan hukuman bangkrap.. 

Adakah 16 tahun lepas anda dijatuhkan hukuman bangkrap? Sebab kadar kebangkrapan dulu berbeza dgn sekarang,dimana dulu,mgkin pinjaman sbyk rm14k blh dijtuhkan bangkrap jika tidak dilunaskan,berbndg skrg,rm30k ke atas.. Itupun, setahu saya,prosedur kebangkrapan ni memakan masa,bukan blh terus jatuh hukum.. 

saya percaya,yang hubungi anda ugut untuk sita tu bukanlah lawyer atau bank tetapi pemungut hutang atau debt collector.. Itu mmg mereka dibayar oleh pihak bank utk dapatkan jumlah tertunggak dr peminjam.. Atau jumlah keseluruhan..bila kita bayar,diorang akan dapat komisen,tapi diorang memang takde hak utk sita barang atau harta anda..

So skrg ni,jika nak tau rekod blacklist, sila buat langkah2 diatas (mula2 saya syorkan tu) utk tgk rekod anda mcmana..

Satu soalan saya, adakah dlm tempoh 16 tahun ni anda tak pernah buat sebarang pinjaman? Jika ada,adakah lulus? 

Harap jawapan saya membantu..

Rabu, 28 September 2016

Berniaga

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 30hb Oktober ini! Klik di sini sekarang!
Dalam perniagaan pastinya perlu menjual produk atau perkhidmatan. Kalau tak menjual, bagaimana pula hendak mendapat keuntungan. Namun apa yang kita jual, adakalanya tidak dibeli oleh pelanggan. Tambahan pula bagi mereka yang lebih banyak mendapat ‘rejection’ dari pelanggan berbanding dengan belian pastinya satu pengalaman berniaga yang amat menjatuhkan semangat kita.
3 tak nak beli
Amat sukar menjalankan perniagaan bila ramai yang tidak mahu membeli dari kita tak kira apa yang kita jual. Berikut adalah 3 sebab mengapa kita tidak mendapat jualan dan bagaimana menanganinya.

1. Mereka tak perlukan apa yang anda jual!

Pastikan apabila menjual, anda mendapat sasaran pasaran yang betul. Menjual sesuatu kepada mereka yang tidak memerlukan produk atau perkhidmatan anda adalah sekadar buang masa. Bukan sahaja itu, kalau dipaksa-paksa beli juga, dan nanti mereka tidak menggunakan produk atau perkhidmatan anda, nanti lebih tinggi aduan dan pelanggan yang tidak berpuas hati.
Ingat bahawa tidak semua orang memerlukan produk atau perkhidmatan anda. Tidak kira betapa hebat produk dan perkhidmatan yang kita tawarkan, sekiranya ianya tidak diperlukan, maka mereka tidak akan membeli juga. Fahami bahawa dalam perniagaan, JAUH LEBIH RAMAI orang yang tidak memerlukan apa yang anda jual berbanding dengan mereka yang memerlukan.
Tugas anda sebagai usahawan yang hebat adalah mencari sasaran pasaran yang paling tepat sekali yang memerlukan apa yang anda tawarkan. Kemudian, keputusan membeli semakin mudah…

2. Mereka takut keputusan yang salah!

Pernah tak terlihat keadaan ini. Mungkin juga anda mengalaminya sendiri. Apabila seorang jurujual cuba menjual sesuatu, kemudian prospek tersebut memberi alasan
“Nanti saya perlu tanya pada isteri (atau suami) terlebih dahulu”
Pastinya pernah bukan? Kalau tidak seperti diatas pun, pastinya ada juga alasan lain yang menunda-nundakan belian.
Keadaan ini berlaku kerana mereka takut keputusan belian mereka adalah keputusan yang salah dan memerlukan pandangan pasangan atau orang lain. Perkara ini sering terjadi mungkin kerana pengalaman mereka sebelum ini dalam membuat keputusan belian yang salah. Fahami perasaan prospek anda dan cuba cari dengan bertanyakan soalan apa yang membuatkan mereka tidak membeli atau menundakan belian.
Dengan mengetahui apa masalah atau isu yang dihadapi, lebih mudah anda sebagai usahawan dapat membantu dalam merungkaikan ketakutan itu. Caranya adalah dengan bertanya!

3. Mereka tidak yakin dan percaya pada anda!

Keyakinan dan kepercayaan perlu dibina. Lebih-lebih lagi sekiranya produk dan perkhidmatan anda berharga tinggi. Adakah anda akan membeli sesuatu barangan yang murah dari seseorang yang anda tidak percayai? Pastinya TIDAK. Apatah lagi barangan yang mahal.
Kepercayaan dan keyakinan orang ramai pada hari ini sukar untuk dibina dengan hanya mengiklankan perniagaan anda. Membuat iklan sana sini boleh mendedahkan perniagaan anda kepada orang ramai. Tetapi, oleh kerana terlalu banyak iklan kini, pengiklanan masih belum dapat menjanjikan kepercayaan dan kredibiliti pelanggan.
Apa yang penting untuk usahawan adalan membina hubungan bersama prospek. Soalan mudah. Adakah anda lebih mudah membeli dari rakan anda produk X atau anda lebih mudah membeli dari seseorang yang baru sahaja anda temui?
Tentunya lebih mudah membeli dari seorang rakan oleh kerana kepercayaan dan kredibiliti telah dibina mungkin beberapa lamanya.
Dalam perniagaan zaman ini, gunakan media sosial untuk membina hubungan dengan prospek dan orang ramai. Hubungan ini akan menciptakan kepercayaan dan kredibiliti untuk memudahkan pelanggan membeli dari anda!
Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan Internet, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial, Program yang akan membantu anda dalam mendapatkan prospek dan pelanggan yang lebih ramai untuk apa sahaja penriagaan yang anda jalankan. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Sekiranya anda berada jauh dari Kuala Lumpur, anda juga boleh mengikuti program ini secara 100% online. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
ontable

Sabtu, 24 September 2016

Cili termahal dunia

Cili termahal dunia kini dijual RM140,250 sekilogram CHARAPITA, cili paling mahal di dunia berharga dari AS$34,000 (RM140,250) sekilogram. - Sumber asiaone VIENNA: Petani Austria dari kampung Frauenkirchen kini mula menuai 'Charapita', cili paling mahal di dunia berharga dari AS$34,000 (RM140,250) sekilogram. Charapita adalah cili kecil berwarna kuning yang berasal dari kawasan utara Peru. "Jika dibandingkan dengan rempah ratus lain, ia adalah sangat sangat pedas. Tidak digalakkan merasa atau memakannya secara segar. Sebaliknya ia lebih enak selepas dikeringkan dan menjadi bahan utama masakan seperti sup ayam. Kanak-kanak juga boleh memakannya," kata petani, Priska Stekovicz Katanya cili ini sangat unik kerana memerlukan iklim yang sangat panas dan limpahan kasih sayang untuk tumbuh subur. Suami Pariska, Erich Stekovicz, berkata beliau mendapat tahu bahawa ia adalah ibu segala cili dan hanya tumbuh meliar di dalam hutan berhampiran dengan pokok-pokok. Seperti safron dan vanila, Charapita tergolong dalam kumpulan rempah yang paling mahal di dunia. Walaupun Charapita agak baru di pasaran Eropah, ia mula meraih populariti meluas kerana rasanya yang menarik dan luar biasa dalam kalangan chef terkemuka di seluruh restoran mewah. - Agensi

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/195629

Jumaat, 23 September 2016

Internet

Nak layari internet terbaik dengan percuma 10GB setiap bulan? Sudah pasti korang boleh akses pelbagai video menarik di Facebook , youtube, permainan video online dan banyak lagi secara percuma hanya dengan Xpax Turbo je! Apa yang best, korang boleh guna internet ini secara percuma dari pukul 1 pagi hingga 7 pagi tau! Woow hebatnya! Ya, hanya dengan Xpax Turbo, korang akan dapat lagi 10 GB internet Burung Hantu secara percuma setiap bulan
Dah tak perlu risau dengan pakej internet yang murah dan berpatutan , semua tu korang boleh dapat dengan Xpax Turbo terbaru daripada Celcom!
Lima Pelan Internet yang boleh dilanggani adalah pelan 3 hari/ RM5 (300MB), pelan mingguan RM10 (1.5GB), manakala pelan Bulanan RM30 (4GB), RM50/ (9GB) dan RM80 (15GB)
Ehh bukan tu je tau! Pengguna juga ditawarkan oleh pelan internet Xpax Turbo termasuk muzik tanpa had secara PERCUMA dengan Yonder Music dan PERCUMA Internet Asas untuk aplikasi seperti Whatsapp, WeChat dan Facebook Messenger. Internet Asas tidak dikenakan sebarang caj internet.
Untuk maklumat lanjut sila layari laman web Xpax Turbo <pautan ke
http://www.xpax.com.my/xpaxturbo?
gclid=CM_fpYWE984CFcoTaAod7gwDEQ>
*Layan THR Gegar menerusi dengargegar.thr.fm